Да ли се сећате да смо ову песму читали у оквиру часа посвећеног савременој поезији? Некима је она била и најбоља у том избору.
Сада ћемо се подсетити ове песме, а затим ћемо обновити научене и научити нове појмове из књижевности.
Погледајте инсерт РТС-а посвећен Пеђи Трајковићу, уочите шта писац издваја као најважнију особеност деце, као и како се он осећа док ствара своја књижевна дела.
РОД: Лирика
ВРСТА: Хумористичка поезија; Поезија за децу
Прва строфа (подсетимо се: строфа је мисаоно и емотивно ритмичка целина састављена од два или више стиха; стих је основна ритмичка целина која заузима један ред у песми):
Ако се једном догоди
да све по чудима крене,
да књиге буду у моди —
библиотеке ће, уместо чланове,
уписивати фанове
и литерарне манекене!
Размисли:
Зашто је потребно да све крене по чудима да би књиге биле у моди? Зашто сада књиге нису у моди? Може ли то неким чудом да се измени? Ко су фанови и литерарни манекени? Да ли си ти нечији фан?
Поента строфе, али и песме: Библиотеке су, нажалост, застареле и потребно је чудо да се то промени.
Друга строфа:
Песник се обраћа читаоцима (да ли су то само деца?) чиме остварује повезаност између аутора и публике. Он користи поређење (вијугају као пруге) да дочара колико људи данас нису чланови библиотеке.
Размисли: Колико би дуга пруга била заиста која би осликавала ред људи који одједном почињу да читају. Замисли свет у којем сви полињу да читају књиге. Шта би се догодило?
Трећа строфа:
Зашто оним тетама тамо самоћа лица у строгост намршти? Шта је неопходно једном библиотекару? Како би изгледао твој идеалан библиотекар? А библиотека?
Обрати пажњу на то да песник користи термин сонет (то је облик песме који има четрнаест стихова и има два катрена и два терцета). Подсети се:
ДВОСТИХ: строфа од два стиха
ТЕРЦЕТ: строфа од три стиха
КАТРЕН: строфа од четири стиха
Библиотекари су намрштени, библиотеке празне, шта онда људи раде?
Трећа строфа:
Зашто оним тетама тамо самоћа лица у строгост намршти? Шта је неопходно једном библиотекару? Како би изгледао твој идеалан библиотекар? А библиотека?
Обрати пажњу на то да песник користи термин сонет (то је облик песме који има четрнаест стихова и има два катрена и два терцета). Подсети се:
ДВОСТИХ: строфа од два стиха
ТЕРЦЕТ: строфа од три стиха
КАТРЕН: строфа од четири стиха
Библиотекари су намрштени, библиотеке празне, шта онда људи раде?
Четврта и пета строфа:
Замислите, људи, та чудеса,
све девојчице седе за лектиром
и уместо тричаријама ес-ем-еса,
напајају се Сервантесом и Шекспиром.
Замислите, рецимо, дечаке оне
којима нису једино штиво
кладионичких тикета колоне
и блентаве рекламе за пиво,
већ Андрића читају
и све живо!
Чиме се ти занимаш? Да ли си чуо за Сервантеса, познатог шпанског писца, или за Шекспира, познатог енглеског писца? Зашто дечаци читају рекламе за пиво и тикете? Јесу ли то сва интересовања данашњих младих? Шта песник поручује овим замишљањима? Шта си ти читао од Андрића?
Метафором номинатив, уморан до неба, описује се стање граматичке описмењености. Да ли су теби драги падежи? Умеш ли да их користиш? Која је веза између падежа и књига? У ком је падежу именица у следећем стиху: Замислите како ће се читалачкој младежи...
Да ли знаш како се употребљава глагол ТРЕБАТИ који је употребљен у овој строфи?
Глагол ТРЕБАТИ је неличан глаголски облик, те ћемо га користити увек у облику: требало би, требало би да када уз њега постоји допуна ГЛАГОЛОМ; када га допуњујемо ИМЕНИЦОМ, онда је личан глаголски облик и може се рећи: требам, требаш и сл.
Пример: Требало би да више читам књиге. Требам неку добру књигу.
Пример: Требало би да више читам књиге. Требам неку добру књигу.
Седма строфа:
Ова песма је изузетно ритмична, а то се постиже: понављањем (замислите), римама (цуре:фризуре; бригу:књигу) и стилским фигурама: епитетима (редове дуге, колоне недогледне, лепотице цуре), метафорама (самоћа лица, експлозија читача) и поређењима (вијугају као пруге).
Подсетимо се:
Рима је гласовно подударање на крајевима стиха. Постоји више врста рима, сада ћемо истаћи неколико:
Парна рима: када се римују последње речи два узастопна стиха.
Укрштена: када се римују први и трећи, други и четврти крај стиха.
Обгрљена: када се римују први и четврти, други и трећи крај стиха.
Која је овде рима заступљена?
Осма строфа:
Замислите, министар са портфељом,
који се досад о свему питао,
све знао, чуо и видео,
одлучи да се поздрави са фотељом,
јер као дете није прочитао
Душка и Ршума,
па се постидео.
Ко је то министар са портфељом? Шта мислиш, да ли су министри начитани? Да ли би неки министар заиста отишао са своје позиције јер није читао Душка и Ршума?
Каква је слика света коју песник приказује? Да ли ти се допада песма? Да ли ти се допада слика датог света?
мала вежба из граматике:
- напиши у инфинитиву све глаголе из последње строфе
- подели ове глаголе према виду
- да ли је глагол поздравити у стиху одлучи да се поздрави са фотељом, прелазан или непрелазан и по чему то одређујемо?
мала вежба из књижевности:
- Осмисли краћи састав или песму о неком књижевном делу које је на тебе оставило велики утицај. Можеш и цртати. ;) Погледај како је то урадила твоја наставница на основу свог омиљеног дела (које ћеш ти читати у седмом разреду): https://ipantelic.blogspot.com/2020/05/blog-post.html
вежба за размишљање!
- Погледај снимак са јутјуб канала Институције на којем се одлично приказује зашто је важно да читамо (примети да је грешком у првих неколико секунди снимка конкструкција са мном написана састављено :)).
:)!
Коришћене илустрације Боба Живковића, а последња преузета са интернет сајта.
Коментари
Постави коментар