Како се ближи крај школске године, треба поновити оно најважније из градива што смо усвојили ове године:
- Учили смо неколико гласовних промена, у наредном тексту о њима допуни појмове који недостају:
Када се безвучни сугласник претвори у звучни то је ___________________________ и ову гласовну промену не треба мешати са једначењем сугласника по месту творбе где се гласови ________________ мењају у __________________. Лако је замаптити да К, Г и Х дају Ч, Ж и Ш када се нађу испред _______, а то се зове ____________________. Сибирализација је када ___________________. Учили смо још и да је Л прелазило у О, а да се ово најбоље може видети у ____________________________, као и да је непостојано А оно а које је у једном облику исте речи присутно, а у другом облику те исте речи одсутно, пример за то је: _________________________. Међутим, најлакше се памти да је ЈОТА односно Ј испред ненепчаних сугласника дало предњонепчане, али и неке сугласничке групе, то су ______________________. Ипак, најлепше од свега је када приметимо да је нека сугласничка група постојала, па се због тежине изговора, упростила, и то се зове _______________________.
2. У наредном стиху подвуци БЕЗВУЧНЕ сугласнике и одреди која је приказана стилска фигура:
Доле пада сунце, за гору, за гране. __________________________________
3. Ако смо рекли да је ПРЕФИКС творбени наставак који се налази ПРЕ основе, а да СУФИКС долази ПОСЛЕ основе; те да је КОРЕН речи она најмања јединица која чува значење те речи и да ово треба одвојити од ГРАМАТИЧКЕ ОСНОВЕ и НАСТАВКА ЗА ОБЛИК (граматичка основа је непроменљиви део речи на који додајемо наставак који не мења дату реч, за разлику од творбе), онда одреди:
ПРЕВОЗИТИ
корен _________ творбена основа __________префикс _________________ суфикс ____________
граматичка основа _____________________ наставак за облик _________________
КУВАРИЦА
корен ______________ творбена основа _______________ суфикс ______________
граматичка основа ______________ наставак за облик ______________
ОБЛАЧИЋ
корен ____________ творбена основа _______________ суфикс ________________
граматичка основа ________________ наставак за облик _______________
4. Пажљиво прочитај следеће реченице:
Тога дана уселила сам се у буре. Прво сам унела малу столичицу и над њом разапела стари неки избељени кишобран с којим су млађи ишли у јесен да пазаре.
Одреди врсту речи следећим речима: тога, у, прво, сам, над, њом, стари, избељени, у, јесен, да
Одреди службу речи подвученим речима: __________________________________
У којем глаголском времену су глаголи из ових реченица: ______________________________
Како би прва реченица звучала у аористу, а како у плусквамперфекту? _______________________________________________
_______________________________________________
Да ли би могао глагол уселити се да напишеш у имперфекту? ________________________
Да ли се сећаш у којој приповеци се говори о усељавању и маштању у бурету, о такозваној робинзонијади на начин једне девојчице и ко је ову приповетку написао? _____________________________ Ком књижевном роду ово дело припада? _______________
5. Пажљиво прочитај стихове песме Свети Сава:
Са буктињом упаљеном, настојник се отац јави.
Он буктињу горе диже, изнад своје главе свете
И угледа, чудећи се, безазлено босо дете.
Одреди падеже подвученим именицама: __________________________________
Ко је написао ову песму: _________________________________
Ком књижевном роду ово дело припада? _______________________________
С обзиром на то да у песми има елемената нарације и дескрипције, она обилује епитетима, који су епитети у овој песми: _______________________________________.
Ако ти кажем да је стих којим је песма испевана хексаметар, можеш ли ми рећи колико има слогова у датим стиховима? ________________________________________________
6. Које врсте независних реченица постоје и зашто се тако зову? _____________________________________________________________________________
7. Прецртај оно што је неправилно написано:
необразован | не образован |
незнање | не знање |
доћи ћу | доћићу |
одох | одо |
завршисмо | заврши смо |
незнам | не знам |
отсвира | одсвира |
најјачи | најачи |
Милицин | Миличин |
књигица | књижица |
председник | претседник |
зелембаћ | зеленбаћ |
И не заборави, када се обраћамо неком из поштовања, пишемо:
Поштована наставнице,
Добио сам Ваш мејл и проследио задатке.
Срдачан поздрав,
Марко Марковић
А наставница ће одговорити:
Драги Марко,
У реду; прегледала сам одговоре свих ђака и шаљем ваше целокупне резултате.
Срдачно,
Ивана Пантелић
:)
Коментари
Постави коментар