V: Бранислав Нушић: „Хајдуци”




Ми смо, пре неколико недеља, читали Кирију, тада сте се први пут сусрели са Нушићем, и тада смо издвојили најважније појединости из његове биографије. Сада ћемо се одмах посветити овом веома занимљивом књижевном делу које говори о пријатељству, игри и детињству.
  • Најпре ћемо се подсетити главне радње дела кроз ваше дневнике читања. Они треба да објасне основни ток радње, тезе према главама дела, као и ваше коментаре на упечатљиве описе. 
  • Како Нушић наводи дечји смех је највећа радост старости, у предговору открива због чега започиње своју књигу и на тај начин се обраћа читаоцима. Да ли је истинито оно што је Чика Нушић рекао: да ако се нисте имали чему научити, да сте се имали чему насмејати?
  • У првој глави се сусрећемо са описом храстовог стабла које је важно јер представља место окупљања деце: описи кроз приповедање називају се дескрипција; осим овог приповедачког поступка познајемо још и: нарацију, то је приповедање неких догађаја, изношење тока радње; говор лика самог са собом јесте монолог, и може бити унутрашњи (када су дате само мисли) и спољашњи (када су мисли гласно изречене), док је дијалог разговор између два лица. Издвој примере из романа за ове приповедачке поступке.
  • Можеш приметити да је приповедање у првом лицу и да представља приказ прошлих догађаја, како се зове таква врста приповедања? (Мала помоћ: имали смо их и у Десетици код Ивана Цанкара)
  • Ко све чини друштво? Шта њихови надимци говоре о њиховом карактеру и особинама и како су те надимке добили? 
  • Одлика хумористичког дела јесте да нешто прикаже увеличано или умањено, те то изазива смех. Такав је и опис ауторовог несташлука. Које су то све ситнице због којих је он био грђен и кажњаван?
  • Јеси ли ти чуо који пут да је локомотива локомотивила малу локомотиву? О чему све дружина приповеда? Како проводе своје слободно време? Шта мислиш, да ли су они прави другари?
  • Ко је био Чеда Брба? Који је његов највећи несташлук, према твом мишљењу? Када би се у твом одељењу појавио један Чеда Брба како би ти реаговао? Шта мислиш, зашто су њега дечаци поштовали иако су знали да лаже?
  • У седамнаестој глави аутор износи причу о хајдуцима, ко су били, како су се понашали и какве су песме били спеване о њима. Шта си ново научио о хајдуцима из те главе? Како их аутор описује? Како ти замишљаш хајдука (можеш и да га нацрташ уместо описа, ако желиш)?
  • Како су се и зашто дечаци одметнули у хајдуке? Шта мислиш да ли је то било паметно?Како је Нушић хумористички приказао емидемију? Обрати пажњу на то са којом се тугом аутор опрашта од јастука, пса, голубова и сваког предмета у соби. Шта можеш закључити о њему на основу тога? 
  • Како је текло њихово хајдуковање? Ко им се ноћу придружио и шта је изазвало хумористички ефекат?
  • Дечаци су, пошто нису могли да спавају од страха, причали приче. Свако од њих је причао причу у складу са својим карактером, Трта о јелу, аутор о Раки Пустоглавићу, који је непослушан, Врабац о малом мишу и сл. Издвој једну од прича која ти се највише допала и укратко је протумачи.
  • Која је била друга препрека са којом су се дечаци суочили? Да ли ти их је било жао? Како је приказана породична брига и чији лик се највише издваја у опису једне породице? 
  • Крај романа долази врло убрзано, потером начелника, показујући одбеглима од породице да је велика грешка породицу напустити. Сети се, и дечаци у Доживљајима Тома Сојера исто су се одметнули од куће, на острво. Шта то вуче дечаке да беже од својих кућа? Да ли си очекивао овакав крај романа? Шта ти се највише допало у овом делу? Шта мислиш, шта би се догодило данас кад би неко одлучио да оде у хајдуке? 
Срећан рад! 

Коментари